07 juni 2014

Et Eksempel på slet Naboskab og Foragt for Rettens Befalinger.

Jeg var for nogle dage siden i en af mine venners have i Bredgade nr. 1*8. Lige ved indgangen til haven ventede jeg en behagelig og styrkende duft af blomster og træer, men i stedet møder mig den ubehageligste, væmmeligste og mest kvælende lugt. Jeg opdagede snart årsagen til det. En hel sidegang i haven var overløbet med dels vandhus, dels andet skarn, der kom fra naboens forfaldne mur og plankeværk. Jaget ind i min vens stue af stanken, var intet  mere naturligt, end at jeg spurgte: Hvorfor han ikke pålagde sin nabo at holde sin mur og sit plankeværk i sådan stand, at han blev friholdt for disse ubehageligheder? Hans svar var, at det allerede i meget lang tid havde været således. At hans ofte gentagne formaninger og bønner til sin nabo havde været frugtesløse, og at han endelig for nogen tid siden havde set sig nødsaget til at fremlægge sagen for Forligskommissionen. Den havde alvorligt befalet naboen at anlægge og så tilstrækkeligt fast at forsvare muren og plankeværket ved hans hestestald og gård, at hans staldgødning og vandhuses væmmelige afløb aldrig nogensinde kunne komme i hans have og fordærve samme. Derefter havde han godt nok skin foretaget sig nogle små skinreparationer. Men de var så utilstrækkelige, at hele gangen, som jeg havde set var umulig at gå på. Han så sig nu på ny tvunget til at påtale sagen ved Forligskommissionen og eftertrykkeligt kræve, at enten en så slet og urimelig nabos utilladelige opførsel straks måtte standses, eller tillades ham, at indstævne sagen til højere ret, da denne mand ikke bekymrer sig om Forligskommissionens befalinger.

Hvad bør man dømme om den mand, der viser sig så uføjelig som nabo. Fortjener han ikke at nævnes offentlig. Jeg tror det, om ikke for at stemple ham, så dog for at skræmme andre med samme opførsel og tænkemåde. Dog, hr Politiven, jeg vil overlade hans navns angivelse eller fortielse til Dem, men beder dog om at dette eksempel på slet naboskab og foragt for retten må blive optrykt i Deres blad.

Østerbro d. 6 Aug. 1798. J.D.L.


(Politivennen Nr. 15, 1798, side 225-228. [Estimeret dato: 3. august 1798])

Ingen kommentarer:

Send en kommentar