09 juni 2014

Snedkerdrengetanker om Politiet

Mandag den 20. d. m. omtrent kl. 4 om eftermiddagen da jeg gik ud af Vesterport, nåede jeg på det sted hvor fortovet på venstre hånd begynder, to snedkerdrenge med en bærebør fuld af skydeskiver. Uagtet Vesterbros kørebro er ganske bred, var den dag ganske ren og tør, og fri for vogne. Og uagtet fortovet var fuldt af folk, ville den ene af drengene alligevel endelig ind på fortovets brede sten med dragten. Men den anden svarede: at der var for knap plads før de kom længere hen. Da jeg gik lige bag efter dem, og fandt det at være en ublu uforskammethed, at disse drenge ikke alene vovede så ganske at overtræde anordningerne, men endog uden mindste nødvendighed at ulejlige alle de spadserende, så tog jeg mig den frihed at bemærke: at selvom der var plads nok, så måtte de dog ikke gå der med dragten. Helt fortørnede spurgte de mig: hvem der skulle forbyde det? Og da jeg naturligvis nævnte politiet, fik jeg dette fuldkommen fyldestgørende svar ledsaget med en skoggerlatter: "Ja politiet! Det ligger på loftet". Drengene gik ind på fortovet når de fandt det for godt, og mig for min brugte frihed ledsagede de på Københavns drengevis, især når de tror politiet så vel forvaret, helt ud til Skydebanen, hvor de gik ind.

Hvilken snedker det er, som forfærdiger skiver for skydeselskabet, og hvilke af hans drenge han den angivne dato og klokkeslæt havde udsendt, er let at opdage.


(Politivennen. 1798, Hæfte 2, nr. 17, s. 266-267. [Estimeret dato: 17. august 1798])

Ingen kommentarer:

Send en kommentar