18 august 2014

Ærede hr. Politiven

Da jeg to dage i træk har fået to sæt tøj ødelagt ved at passere Østergade, som formentlig er sket af en skarnsunge med en sprøjte, da jeg aldeles ikke har bemærket at det skete. Ligesom samme ubehagelighed er sket et fruentimmer af mine bekendte på denne vej, så underretter jeg Dem om det. Muligvis ved at bekendtgøre dette kan barnets forældre blive opmærksom på det, så folk uden at få deres tøj ødelagt kan passere gaden

Jeg er osv.

***

At denne verden nyligt har frembragt flere drengestreger, det vidste jeg. Men ikke at man nu også møder dem på Østergade. For 8-10 dage siden så jeg den blive udøvet af en dreng på Store Købmagergade uden for professor Tode. Sprøjten blev endog fyldt fra rendestenen, og tæt ved stod en til butikken hørende voksen person, der ikke synligt misbilligede det. Da drengen mærkede at der var opmærksomhed på ham, holdt han inden, og jeg havde ikke tid til at lægge mærke til, hvor drengen hørte hjemme. Så snart det imidlertid sikkert vides, at en eller anden bedriver sådant uvæsen, skal hans navn blive bekendtgjort.


(Politivennen. 1800, Hæfte 10, nr. 124. 6. september 1800, s. 1976-1977)


Østergade 30. Annonce fra Illustreret Tidende, 9. december 1860. Adressen eksisterer ikke mere. Den lå hvor Kristen Bernikowsgade i slutningen af 1800-tallet blev udvidet fra at være en smal gyde til den brede vej vi kender i dag. Numrene springer derfor fra 26 til 32.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar