12 juni 2014

Fra Nakskov


(Indsendt)

Her i byen sidder som bekendt, en talrig tyvebande i arrest, som er opdaget i Lollands søndre herred. Disse mennesker lever i en jammerlig forfatning, revet bort fra deres familiers skød, udsat for foragt, truet med de mest skrækkende udsigter i fremtiden, enten slaveri, eller i det mindste armod og skændsel. Deres arrest har allerede varet en rum tid, og det er rimeligt at flere år kunne se dem i samme. Jeg er ingen jurist, kan altså ikke tilfredsstille den utålmodighed jeg føler hos mig efter andenhåndsoplysning 1) om det ikke kunne bestå med retten, at bønder som vel var indviklede i historien, men ikke som hovedforbrydere, alligevel kunne for lov til at blive i deres hjem for ikke at ruineres? Om det ikke var nok at de kom til tinge, hver gang sagen udfordrede det, og for resten tillodes at vedligeholde og formere den formue, hvoraf de ventelig dog engang skal udrede deres straffebøder. 2) Om denne sag ikke burde drives overmåde hurtig, og om der ikke straks, når man ved at de største forbrydere er opdagede, bør standses med inkvisitionen efter flere, der på ubetydelige måder hænger sammen med tyveriet? Da det dog var herligt, om den skræk, som nu er påfaldet næsten hele herredet, engang endtes. På disse spørgsmål ønskede jeg forstandige juristers svar, som jeg håber i så vigtig en sag ikke vil udeblive.


(Politivennen nr. 22, 1798. Side 339-340. [Estimeret dato: 22. september 1798])


Redacteurens Anmærkning

Artiklen kommenteres i Politivennen nr. 24, s. 272-274, og Politivennen nr. 37, 5. januar 1799, s. 577-585. Begge atikler findes her på bloggen.

I marts 1798 kunne man i flere aviser, bl.a. "Fyens Stifts Kongelig allene privilegerede Adressecomtoirs Aviser", 21. marts 1798 se indrykket følgende af G. L. Baden:

"Endelig er det lykkedes mig at komme paa Spoer efter en Deel af den Tyvebande, der i 10 og vel flere Aar har været i Lollands Sønderherred, særdeles i Sognene Gloslunde, Dannemarre og Tillitze. Denne Bande skal efter en ikke ugrundet, men ved de holdte Forhører tildeels bestyrket Gisning bestaae af henved 60 for det meste unge Karle, der have rottet sig sammen og øvet deres Tyverier især paa Kiøbstædernes aarlige Markeder, hvorfra i flere Aar ere spurgte næsten ved et og hvert Marked stundom meget betydeligt Tyverie. Da det er af yderste Vigtighed for den offentlige Sikkerhed, at denne Bande i sin hele Omfang opdages, saa er herved min tienstlige Anmodning til de Handlende og Haandværkere, der uden for Lolland fra Falster, Møen, Sielland og Fyen, samt de omrejsende Kniplingskrræmmere, der søge de Lollandske Kiøbstæders Markeder, at de det allersnarest mueligt skrivtlig vilde tilmelde mig, hvad der saaledes paa Markederne er dem frastiaalen. Jeg beder mig det Bortstaalne beskreven saa nøie som mueligt, ligesom og fastsat hvad og hvilket Marked ethvert Tyverie foregik paa; saa ønskes og Tyven betegnet, om man dertil havt Leilighed at lægge Mærke m. m. alt saa vidt erindres kan. Endelig anmodes og enhver anden, der om disse mange Tyverier kan give nogen Oplysning, herom paa samme Maade at underrette mig.
Nakskow d. 9 Mart. 1798. Gustav Ludvig Baden, Dr. Vice-Landsdommer, Borgemester, Byefoged og Herredsfoged i Lollands Sønderherred."

Og i maj følgende korte notits, i fx "Kongelig allene privilegerte Ribe Stifts Adresse-Aviser", 25. maj 1798:

"Den opdagede Tyvebande i Lolland er saa stor, at Dr. Baden har anholdt om militaire Hielp til dens Bevogtning."

Denne blog har skrevet om G. L. Baden i en Redacteurens Anmærkning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar