22 november 2014

Til overrabbineren af den jødiske menighed i København

Fredag den 30. september om eftermiddagen kl. 3 gik jeg tilfældigt over Købmagergade. Jeg så en del mennesker forsamlede, og erfarede at det var vekselerer Tikans kone, fra den jødiske menighed, som skulle begraves. Jeg blev forfærdet da jeg fik at vide at denne kone døde samme middag kl. 12 og nu 3 timer efter allerede skulle begraves.

Pladsen tillader ikke her at skildre det farlige ved en så hastig begravelse. Heller ikke at bevise hvorvidt det selv efter den jødiske religions love er tilladt at lade de døde ligge i 2 til 3 dage. Man behøver bare at gennemlæse hofråd og professor Mareus Hertz udkomne skrift "Über die frühe Beerdigung der Juden" , som udkom for 6 til 7 år siden i Berlin. Så vil man finde ud af hvor urigtigt og farligt det er at begrave et menneske så hastigt efter døden som det indtil nu har været skik hos den jødiske menighed.

Som fornuftig og veltænkende mand håber jeg at Deres velædelhed vil anbefale medlemmerne af Deres menighed, ved dødsfald ikke at lade nogen begrave før efter 24 timer.


(Politivennen. Hefte 21. Nr. 286, 15. oktober 1803, s. 4552-4553)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar