30 september 2015

Kirke-Bemærkninger.

For noget tid siden er der i Politivennen blevet fremsat det ønske at man i Holmens Kirke måtte finde lidt mere hensigtsmæssig underretning om de salmer der skal synges. Det ønske er sikkert ikke den eneste der med længsel ser opfyldelsen i møde, og skønt nærværende linjers indsender slet ikke drager i tvivl at vedkommende allerede har taget dette i behagelig overvejelser og beslutning, kan jeg dog ikke tilbageholde en bemærkning der i det ringeste ikke kan tjene til at forårsage opsættelse.

Første julemorgen var jeg og mange flere i rimelig tvivl om man skulle rette sig efter salmenumrene på tavlerne, for disse havde som overskrift: Højmesse og aftensang. Dog dette troede man kunne være af mangel på en overskrift til fropræken fordi denne sjældnere bruges (at dette imidlertid skulle være en tilstrækkelig grund vil indsenderen ikke forsvare). Man besluttede altså at vente til man af orglet kunne slutte sig til rigtigheden. Orglet begyndte, men melodien passede ikke til de formodede salmer, følgelig var slutningen falsk. Da indsenderen sad i en stol, forsøgte han nu salmerne efter stoleplakaterne. Skønt overskriften også her var: til højmesse, og da disse passede med melodien, sang han med på lykke og fromme. Alle var imidlertid ikke så heldige i deres gisninger. For den første salme blev kun sunget af få tilhørere, og endnu under den 3. sås nogle på kirkegulvet stående, der måske ikke kendte stoleplakaterne, eller i det mindste ikke kunne se dem, at rette sig efter tavlerne, og venskabeligst at lede andre på samme afvej.

Anden juledags fropræken gik det heller ikke for akkurat til i denne henseende i Trinitatis Kirke. Det var beklageligt om også denne mode skulle være smittende, for mennesket har desværre så mange anlæg til at lade sig forstyrre i religiøse tanker at de ikke behøver med magt at forøges ved et sammensurium af forespørgsler, formodninger, tvivl etc.

(Politivennen No. 261, Løverdagen den 30te December 1820. Side 4212-4214)


Salmetavlerne i dag. De ser ud til at være moderne. Formentlig er de nu ajourført mht hvad der skal synges. Foto Erik Nicolaisen Høy.

Et Par Ord om Pakkeposten.

Det var ønskeligt om udleveringen af breve og pakker fra Københavns pakkepostkontor kunne ekspederes med nogen mere hurtighed end hidtil er sket. For når posten ankommer hertil mandag morgen kl. 6.15 og brevene desuagtet ikke på nogen måde kan fås før onsdag formiddag mellem 9 og 10, så er et sådant ophold af 51 timer fortrædeligt, og ofte til stor skade for de enkelte det træffer. Anmelderen har haft dette tilfælde 2 gange, og vover derfor at indstille til vedkommendes nærmere overvejelse om ikke dette onde skulle være at hæve på følgende måde:

1. At charter udhænges som brug et ved rideposten, dog at tavlerne blev mindre, men derimod udstiltes på flere steder for at undgå den trykken og trængsel som næsten altid er tilfældet på det sted.

2. At de udhængte charter skreves tydelige og placeredes således at de kunne ses.

3. Når charterne efter en times forløb var borttaget, måtte adressernes nummer i den orden de fulgte, opråbes og udleveres de tilstedeværende mod legitimation og kvittering, de øvrige breve og pakker hvortil ingen ejere meldte sig, blev i samme orden og efterhånden som deres nummer forekom, straks udleverede til vedkommende postbude.

At denne forandring ville befordre ekspeditionernes hurtighed, uden derfor synderligt at forøge kontorets forretninger, er iøjnefaldende. Ligesom også at hin forhadte mistanke mod postbudene om præference, foranlediget ved dusører der næppe kan kaldes lovlige, herved aldeles ville bortfald.

(Politivennen No. 261, Løverdagen den 30te December 1820. Side 4209-4211)

29 september 2015

En mager Levnets beskrivelse.

Et par af vore bogtrykkerier, såvel som en vis hofboghandler, er ved enhver given lejlighed straks færdig med en pjece hvoraf som oftest kun titlen alene dur. Man må slutte at sådant tøj finder afsætning, mens mange gode bøger enten ikke kan udkomme, eller henligger usolgt og bliver til sidste makulatur af mangel på købere, for ellers ville vel sådant styvenfængeri af sig selv ophøre. Således tro anmelderen at burde gøre opmærksom på en for otte dage siden udkommen pjece med titlen: Morderen, livsfange P. A. P. Islings levnetsbeskrivelse fra hans fødsel til hans henrettelse, af Sommer. Denne pjece der foruden titlen udgør 12 vidtløftige sider og koster 16 sk., indeholder aldeles intet til oplysning om mandens liv og levnet, udover det der findes i Collegialtidende Nr. 62 hvoraf den er et udtog. Trykfejl har den i mængden, for ved et løseligt gennemsyn fandtd anmelderen på nævnte 12 sider ikke mindre end 48 skrive- eller trykfejl. Den er altså et værdigt sidestykke til andre fra visse trykkerier udkomne pjecer og bør derfor ikke købes.

(Politivennen No. 260, Løverdagen den 23de December 1820. Side 4201-4202)

28 september 2015

Et Forslag paa Østergade.

Da Østergade er blevet til almindelig promenade, både dag og aften, når vejret er til det, så ville vedkommende vist gøre sig mange forbunden af de freds- og ordenselskende spadserende om det var muligt ved bøn eller anmodning at bringe det til at alle som gik til Kongens Nytorv blev på den ene side og alle som gik til Amagertorv på den anden side. Da indsenderen tror at det er lettere at forebygge end standse klammeri og opløb, som her ofte er tilfældet, når to ufredselskende ikke vil vige for hinanden.

(Politivennen No. 259, Løverdagen den 16de December 1820. Side 4187-4188)

Dito til Kobbersmeden sammesteds.

Hr. kobbersmeden i Store Strandstræde ville meget forbinde sig naboer og genboer dersom han jo før jo bedre ville forandre sit løse udhængende skilt således at det ikke ved sin klirren og klapren i stormvejr kunne forstyrre de i nærheden boendes søvn om natten. 

(Politivennen No. 259, Løverdagen den 16de December 1820. Side 4187-4188)

Bøn fra en af store Strandstrædes Beboere.

Indsenderen glædede sig for nogen tid side ved at betragte det skønne arbejde ved den nye anlagte stenkiste for enden af Store Strandstræde mod Kongens Nytorv, håbende at denne forandring skulle hæve den ulempe gaden hele tiden var plaget med, nemlig en oversvømmelse når det regnede. Men siden den tid er det blevet meget værre i regn eller tøvejr især på højre side fra Kongens Nytorv. Da denne gade kan regnes til en af dem der nyder den største færdsel, vil man håbe at høje vedkommende snarest vil ved rendestenens fordybning eller en stenkiste for den anden ende af gaden råde bod på denne ubehagelighed, og da gaden er smal, ville det vist være meget behageligt om den fik formen af Østergade.

(Politivennen No. 259, Løverdagen den 16de December 1820. Side 4186-4187)

Store Strandstræde i regnvejr, den omtalte side, med Kongens Nytorv i baggrunden. Foto Erik Nicolaisen Høy.

25 september 2015

Anmærkning i Anledning af det i Politievennen No. 256 indrykkede Stykke, "et bedragerisk Bondefif."

At forsætligt bedrageri af hvem det end begås, fortjener ved lovenes kraft at hæmmes, er en afgjort sag. Bonden selv endog med hensyn til hans ringere oplysning, bør ingenlunde derfor mindre end andre straffes. Men ønskeligt var det om de der handler med ham etc. ville ved en bedre opførsel og sand afsky i ord og handling for bedragerier, lære ham at sådant er det der fornedrer mest af alt i hvad stand det end begås. Sørgeligt er det derimod når man på torvene ofte ser bonden omgås således at han må tro det hører til livets nødvendige sysler at drage sig ulovlige fordele af alt på hvad måde det bedst kan ske. For den agtpågivende mand vil det være synligt at enhver bonde på offentlige torve og udsalgssteder sidder på sin vogn som han sad på gløder *) og tror ifølge hans erfaring, at han er omgivet af lutter mennesker der søger at narre ham, og tilvender sig af hans første bedste uforsigtighed deres gavn og hans tab. I en skole som den bønderne på torve må gennemgå, vil vel ingen undre sig over om hist og her et slet eksempel virker til efterfølgelse eller videre overtænkt udførelse på bondemaner. Anmelderen har ofte set og enhver det er om at gøre, kan jo let erfare på hvor mange lave, egennyttige for ikke at sige værre måder, bonden på offentlig torv i hovedstaden behandles af de mange, mangehånde og ofte lavest tænkende handelsmænd der indfinder sig. Man sparer intet for at bringe den stakkels bonde i vildrede. Man anvender alle slags løjer, brændevinsvittigheder etc. for at se, som man kalder det, sit snit og føre ham bag lyset. Hvorledes vil man nu af en bonde forlange en reel og pletløs handlemåde når daglige eksempler fordærver ham og ligesom tvinger ham til på samme måde at prøve at gengælde lige med lige. Anmelderen har med harme flere end en gang set den kildren vedkommende har følt når de har narret en stakkels bonde, som dette ørkesløse pak skylder livets ophold år ud og år ind, og på hans regning drive lediggangens magelige dage. Alt er godt nok for at jage i bonden, og selv til at fortrædige ham griber man ethvert middel. Således for blot at anføre et som anmelderen nylig har set, er det efter hans mening højst lumpent at man piller de gamle indkaldte sedler ud, for på torvene dermed at betale bønder, da dette måske kunne forvolde disse tab, i det mindste ulejlighed, uagtet den dagdriver der gjorde det, har i mange år intet bestilt uden det meste af dagen at sælge hovedkød med en pibe i munden og omtrent hver halve time drikke sig en snaps brændevin dertil. Det var vel værd at vide hvor bonden skulle lære moral fra når han drager til torvs. At han ikke er værre end han er, må man snarere undre sig over. For vist er det at bonden ikke har ført bedrageriet fra landet til torvet, men at han har lært det der. Den klage der forresten er ført over forvanskningen af sæden er jo køberen egen skyld. For ville han og enhver enes om at købe korn efter vægt, så lod i det mindste dette fif sig ikke praktisere, hverken af bonden eller nogen anden. Dette råd har oftere været givet, det ville i mange tilfælde være gavnligt, men formodentlig må der for den ene som for den anden være årsager hvorfor man ikke ønsker det.

* * *

Ved denne lejlighed - aldeles ikke som forsvar for noget slags bedrageri - kunne det synes passende at anføre forskellen på en del priser der slet ikke står i forhold med tiderne og let kan foranledige en fordærvelse i tænkemåden som virkelig trang fremkalder. Bonden er den første borger i staten, uden ham, ingen stat. Det er hans sure erhverv, hans hårde slid der skal skaffe den væsentligste næring til alle stænder, især hvor handelen er tabt. Men hvem indrømmer eller blot lader sig denne sandhed falde i tanker. Alt løfter sin stemme mod ham når han kun afviger det mindste skridt fra den rette vej. Hundrede gange er han måske blevet narret. En gang gør han et forsøg, kommer slet fra det og nu er ikke alene han, men hele standen altid bedragere. Han har intet at tage til uden hans eget, og dette skal han dele med mange. Han gør det godmodig, man hører ham aldrig løfte sin stemme imod de lovlige pålæg han yder, med mindre han også fra stæderne har hentet denne lærdom. Desuagtet fastsættes for ham i stæderne ikke alene hvad han skal have for sit arbejde, for sin sved, men også hvad han skal give for sine nødvendigheder, og vi påstå, og tro at finde medhold hos enhver rimeligt tænkende at forholdet i nærværende tider er meget ufordelagtig for bonden. Hans vigtigste indtægt er korn af alle slags. I mands minde har kornpriserne ikke været så lave som de nærværende; derimod står folkeløn, jern, brændevin og mange flere ting, i forhold hertil meget højt. For en tønde byg får han kun 6 potter dansk brændevin,1 Lpd. jern for samme pris, og en karls løn er 40 Rbd. Et Lpd lys har kostet 7 Rbd., det koster nu 6Rbd. 2 mark. Meget for højt. En pibe tobak vil bonden også imellem have, men den har han forventeligt måttet frasige sig, fordi ingen pris på nogen artikel har holdt sig så urimeligt højt som  denne **). At ville gennemgå alt, blev lige så vidtløftigt som unyttigt, ifølge den nærværende tænkemåde. For bondens kår og bondens trang er for den store tankeløse mængde et aldeles uværdigt øjemed, da alt drejer sig om deres egne egennyttige hensigter som de indbilder sig selv og andre statens velfærd afhænger. Disse mennesker regne alt i species efter gammel courant når de sælge, men køber de, så regner de efter rigsbankdaler sedler, og tror at denne regningsmåde kan ingen med god grund klage over. Så længe pengene ikke for alle købere og sælgere skal have en værdi, så er det klart at et skadeligt misforhold heraf må opstå. Landets mønt er nu rigsbankdaler sølv, og at ville blande den gamle regningsmåde med den nye, er højst urimeligt. Anmelderen mindes for eksempel ikke at have betalt 1 Lpd lys før højere end 15 til 16 mark. Denne artikel skulle da nu, især da en stor del af råmaterialet hertil haves i landet, ikke koste mere end 3 rigsbankdaler 48 sk. i sedler. Hvorledes skal den ellers komme ud der må sælge sit produkt efter landets nuværende mønt, og købe sine fornødenheder efter en møntfod og møntsort som kun interessen vedligeholder? - Hvorledes skal den store mængde der lever af rede penge i landets nuværende mønt, balancere mod sådan en regnekunst? Grunden til den største trang mener anmelderen at ligge i dette misforhold, og det kan næppe hæves uden ved en rimeligere tænkemåde.

*) Man ser meget ofte torvevogne således indbringede af et vist slags købere der straks bemægtiger sig med hver finger på hver hånd et stykke af de falbydende ting, som de ikke i hele klokketimer slipper, og det er ligeså umuligt som tilrådeligt for en anden køber at nærme sig sådanne vogne, ifald han ikke er ligeså næve- som lungefast som hine. Da denne handelsmåde ikke tåles eller finder sted hos andre handlende, ville det vist også være gavnligt i flere end en henseende at den forjoges fra torvene. Hertil ville udsalg på flere torve være tjenlig. 

**) De vedvarende ublu priser på tobakken ved man ikke at forklare sig. Kun kan man anføre hvad der er notorisk sandt. Den sort god røgtobak som i 1807 kostede 28 sk. dansk courant, koster nu 7, 8, 9 mark rigsbankpenge. På Børsen blev den 15. september forauktioneret 52 fade virginblade, hvoraf intet, i det mindste højst ubetydeligt, blev solgt, fordi kun blev budt 24 a 26 sk. pr. pund. Den 18. oktober blev 26 fade af samme slags solgt til 32 sk. pd. med tilladelse at vælge deraf hvad man ville. Det blev solgt i ringsbank, og man må dog være overbevist om at dette fabrikeres her til røgtobak på 28 lod kardusen. 

(Politivennen No. 258, Løverdagen den 9de December 1820. Side 4161-69).

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen er et svar på en artikel i Politivennen nr. 256 (s. d.).

24 september 2015

Et bedragerisk Bondefif.

Hr. Udgiver!

Alle er vist nok enige i at ethvert slags svig og bedrageri er og bliver en urigtig og lovstridig handling der altså bør hæmmes. Med glæde har jeg derfor ofte erfaret den gode virkning som mange af de i deres ugeblad indrykkede stykker har haft, og som jeg håber fremdeles vil have. Jeg tager mig derfor den frihed at anmode hr. udgiveren om efterståendes indrykkelse.

Når en handel sluttes, er det vist nok køberens pligt at se sig for, og ikke som ordsproget siger, købe katten i sækken. Men dog gives der sikkert mange tilfælde hvorved endog den mest erfarne køber kan blive bragt bag lyset. Et sådant emget gængs tilfælde tillader jeg mig her at fremsætte.

Når den sjællandske bonde bringer sæd til hovedstaden og sælger samme på torvet efter oplagt og fremvist prøve, finder køberen ofte ved udstyrtningen hjemme ikke alene dårligt mål, men også meget ofte et andet langt værre bedrageri idet nemlig de øverste og nederste skæpper i sækken svarer til prøven, de midterste derimod er af et langt andet slags, enten hejre og klinte eller også andet ukrudt, svangt korn osv. Dette er vistnok et afskyeligt bedrageri og ville vist også blive afstraffet når samme anmeldtes til øvrigheden. Men en sådan anmeldelse tillader ikke altid tid og omstændigheder. Indsenderen ønske derfor at der om muligt måtte blive sat en skranke for dette uvæsen. For om endog nogle afd disse falsknere blev anmeldt og afstraffet, ville det dog næppe kunne afskrække alle fordi kun få fik det at vide (den der havde udstået straffen, fortalte det vist ikke). Havde gabestoksstraffen ikke været afstraffet, kunne måske den eller en lignende, anvendt på Gammeltorv, da et sådant offentligt statueret eksempel vist nok ville virke og afskrække langt mere end hundrede blev afstraffede, og straffen ikke publiceret den sjællandske bonde i almindelighed.

(Politivennen No. 256, Løverdagen den 25de November 1820. Side 4138-4140).

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen besvares i Politivennen nr. 258, 1820.

23 september 2015

Høflighed koster ingen Penge

En gammel dame - enke efter en karakteriseret embedsmand - der dels for motions skyld, dels af andre årsager undertiden besørger sine ærinder, kom forleden dag på et af postkontorerne med et brev til greb Blücher i Altona. Ved indtrædelse i kontoret kl. var 9.45 fandt hun alene et ungt menneske siddende ved et bord med hånden under kinden og uden nogen beskæftigelse, og et postbud som sad på en stol ved kakkelovnen. Man lod hende stå i temmelig lang tid, endelig spurgte det unge menneske: Hvad vil hun? - Jeg har et brev til Holsten. - Til hvilket sted? - Til Altona. - Lad mig se, det koster 17 sk. Damen der vidste at man ikke gerne vekslede penge på kontoret, havde belavet sig på småmønt, men kunne dog kun klarere med 18 sk. som hun leverede ham. Men det unge menneske henkastede såvel brevet som pengene til hende med de ord: vi giver ikke igen, jeg skal have 17 sk. Damen ville renomere på den 1 sk., men også dette blev nægtet, og hun måtte nu gå med sit brev 3 til 4 steder for at få skaffet 1 sk.

(Politivennen No. 255, Løverdagen den 18de November 1820. Side 4123-4127. Forkortet)

Ditto på ny Amagertorv

Lygten på hjørnet af Valkendorfsgade og Amagertorv har den fejl at dens bund kaster en betydelig skygge fra sig, hvorved det på mørke aftner er aldeles umuligt for fodgængere at se at der mellem rendebrættet og det bræt der ligger over rendestenen uden for hr. guldsmed Winthers butiksdør er en åbning på omtrent 2 alen som er aldeles udækket. Dette er årsagen til at mange mennesker falder der og næppe går der en aften uden nogle jo komme til skade der. I forrige uge faldt anmelderen i nævnte rendesten, idet jeg tænkte at denne var aldeles belagt med bræt, og ganske tryg vandrede der forbi, og slog sig et hul på skinnebenet der endnu forvolder mig megen smerte. Flere er siden den tid faldet der og kommet mere eller mindre til skade. Det kan næppe være muligt at ejeren af nævnte hjørnehus kan være uvidende om de mange slag og stød dette sted giver anledning til, eller ikke skulle have hørt noget til de mange smertes- og våndeskrig der af de faldende er udstødt, så at man forundrer sig over at den ellers brave ejer ikke allerede for længe siden har bekostet en stump bræt over åbningen eller gjort anmeldelse derom til vedkommende for at få manglen afhjulpet.

(Politivennen No. 255, Løverdagen den 18de November 1820. Side 4120-4121)

Varsko paa Knippelsbro

Mandag den 6. november da en jagt halede igennem Knippelsbro, fik en gammel fattig kone sit ene ben efter al sandsynlighed brækket ved at gå over broen da folkene der under hr. Sonnes opsigt havde med broernes op- og nedladelse at bestille, slap kæderne før lemmene var tillukkede, og lod disse falde til midt under folkestimlen. Da broen spærring ved kæder synes at afværge al fare for fodgængere, eftersom disse ikke uden straf må betræde broen før kæderne nedlades, så kunne man måske ønske lidt mere agtpågivenhed og nøjagtighed i dette tilfælde.

(Politivennen No. 255, Løverdagen den 18de November 1820. Side 4119)

22 september 2015

Ønske fra en Skibsfører.

Det er et overmåde behageligt syn at se den mængde skibe som i dette efterår kommer hertil fra provinserne med levnedsmidler. Kanalerne kan ikke rumme dem alle, og uagtet en del holstenere er lagt op forbi Assistentshuset, ligger her en del skibe fra forskellige steder som ikke kan komme til bolværk. Da det nu synes at et skib med en ladning af 2 til 300 fjerdinger smør og andre fødevarer, er mere vigtigt end et der har nogle få tønder frugt, eller er lastet med lerkar, så fremsættes det spørgsmål om det ikke kunne lade sig gøre at sådanne små skibe med ringe ladninger lagdes op i Frederiksholms Kanal, og ikke på de andre steder optog pladsen for skibe af mere vigtighed. At ligge 8 dage eller længere før man kan komme til at sælge, er ikke uvigtigt for en skipper eller købmand, og en sådan forsinkelse kunne have til følge at han, dersom en snar og hård vinter kom på, måtte overvintre her i stedet for i sit hjem, hvilket ville være ham meget bekosteligt.

(Politivennen No. 253, Løverdagen den 4de November 1820. Side 4095-4096)

Da Capo fra Svendborg.

Hr. Udgiver!

Det er almindeligt kendt at den nytte Deres blad stifter i hovedstaden for en stor del hidrører fra den opmærksomhed såvel højere autoriteter som privatmand der værdiger de begrundede klager som fremsættes i bladet og nytter de vink til forbedring som gives deri. Men det er beklageligt at sådant ikke er tilfældet i en stor del af provinsernes købstæder hvor dog meget kunne trænge til forbedring eller forandring. Således enten læser man ikke sådant eller om man læser det, værdiger det ingen opmærksomhed, men lader alt gå i den gamle slendrian. For omtrent ½ år siden fremsatte De i Deres blad et stykke om flytning af et lokum i Svendborg, men det lader til at man ingen notits har taget deraf. For dette lokum står endnu på samme sted, og ved den slemme stank det udbreder, falder ikke alene de i nærheden boende, men enhver der passerer skibsbroen, besværlig. At det har stået således fra Arilds tid, synes ikke at burde give det hævd. For havde man ikke gået frem med tiden, så havde vi endnu boet i huler, og vist ikke haft sådanne indretninger, men vi ville da ligesom dyrene have kastet urenlighederne på vore gader og veje. Dersom vore forfædre allerede havde indset nytten og nødvendigheden af sådanne Loca felecta, men vel ikke altid anlagt dem på de mest bekvemme steder, så bør de mere oplyste efterkommere vel rette sådanne fejl hvor de findes og uden synderlig vanskelighed kunne fjernes. Besynderligt er det virkelig at en så smuk by som Svendborg der bebos af mange formuende familier, skal vansires ved en så styg og væmmelig indretning der på varme dage udbreder den mest utålelige stank, og at man derfor ikke søger at blive den kvir. En fremmed som havde været på besøg der i sommer, udlod sig således: "Svendborg er, såvel som dens omegn, meget smuk og bebos af en del vakre familier, men - der lugter alt for menneskeligt."

(Politivennen No. 253, Løverdagen den 4de November 1820. Side 4093-4095)

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen hentyder vel til artiklen i Politivennen nr. 239, 29. juli 1820.

21 september 2015

Et ubehageligt Slavebesøg.

Forleden dag kom en slave der før har været slagter, til mig på min bopæl på Gammel Mønt for at trygle. Han havde ofte indfundet sig der i mit fravær og jeg frabad mig derfor hans besøg som jeg fandt gik for ofte på. Han derimod mente at de gik ikke for ofte på, og da jeg derfor spurgte ham om jeg var ham noget skyldig, svarede han: "De skylder mig vel ikke noget. Men jeg skal vist huske Dem det" og kastede idet han gik en 2 sk. til mig som jeg havde givet ham. Skønt man nu vel intet har at befrygte af en sådan slavetrussel, så gives der dog vel de, især fruentimmer, der kunne forskrækkes derfor. Overalt er sådanne besøg i gårde og huse fra flere sider betragtet meget ubehagelige. Der har i Politivennen flere gange været klaget herover, men uden frugt. De højere foresatte har vist givet de strengeste ordrer i denne henseende, men at de ikke efterkommes, er der bevis nok på, og jeg har derfor bekendtgjort ovenstående for at gøre det vitterligt for dem at nogle af slavernes påpassere tillader disse ikke alene at trygle enhver de møder på deres vej, men endog at gå ind i gårde og huse såvel som i værelserne. Da al betleri efter vores fattigvæsens indretning er forbudt fattige og ulykkelige mennesker der dog ikke er forbrydere, så er det så meget mere påfaldende at slaver som er under opsigt, offentligt og med sådan frækhed tør drive samme.

(Politivennen No. 252, Løverdagen den 28de October 1820. Side 4085-4087)

Bøn til Stadens Vægtere.

Man vover at anmode de herrer vægtere om at de med lidt mere omhyggelighed ville lukke den klap der er på bunden af lygterne, og hvorigennem de indbringer lyset af deres stiklygte når lampen tændes. For det hænder ofte at derfra neddryppende tran på folk som går under lygterne. Forleden aften fik en dame sin pels ødelagt af tran og sod der dryppede ned fra en lygte i Kronprinsessegade.

(Politivennen No. 252, Løverdagen den 28de October 1820. Side 4085)

Kaffe træder ikke i Brændeviins Sted.

Dette blad havde for nogen tid siden af sand overbevisning om skadeligheden for staten af den hos os blandt de ringere stænder, til stor højde drevne lidenskab for kaffedrikken, ytret ønske om at denne måtte og kunne indskrænkes. Anmelderen erfarede kort efter at nogle hæderlige jyske bønder frivilligt mellem sig havde indgået den forpligtelse at aflægge dette, især for bønderne, pengeødslende slampamperi, og det frydede ham at nordisk ånd, omend for en tid kunne bindes af sydens trolddom, dog forstod siden at bryde dens lænker. Men hvor studsede han da han ikke længe efter gennem andre blade blev underrettet om at de lige til formen så roste slesvigholstenske provincialberichte etablerede en så uhjemlet, bevidstløs, erfarings- og naturstridig sætning som den: at kaffedrik hos bondestanden var middel mod brændevinsdrik.

Hvilket som helst motiv der end ligger til basis for en hypotese af denne natur, så må den opløse sig selv ved sin egen usammenhængenhed. Tror man her som desværre ved så mange lejligheder at kunne styre eller nedskrive ufravigelige regler for menneskets handlinger for dets gøren og laden i det daglige liv, så bedrager man vist nok sig selv idet men tillige røber mangel både på menneskekundskab og lyst til at skaffe sig de nødvendige erfaringer der måtte indhentes forinden man vil fælde dom i sagen der ikke kan hentes fra blækhuset.

Hverken fordi sandhedens stemme er enkelt, eller fordi den rammer vindesygen eller andre lidenskaber, bør og kan den nedtrædes. Desværre! den kan forkues, men altid rejser den igen sit stolte hoved i vejret, og man slår den så ofte man kan tilbage, herlig og kronet står den ved det endelige mål med sejren i hånden. - 

Derfor bør den der sigter til det ædle mål, ikke lade sig blænde af løse formodninger, af gætteri, af tilsyneladende rigtige, men dog falske meninger, især hvor de er af vigtighed.

Af vigtighed tror anmelderen det i det mindste for sin person at være at kunne sætte en dæmning for det hos os blandt almuen overhåndtagende kaffeslapperads, fordi dette fremmede produkts forbrænding til kul for at nydes, uden mindste gavn eller nytte, det røgoffer undtaget den bringer smag og lugt for et øjeblik, fortærer så store årlige summer at et lille land som Danmark allerede ved indkøbet og forbruget heraf, må blive fattigt. Selv om de slesvigholstenske provincialb. har ret - hvilket aldeles modsiges, og forhåbentlig skal godtgøres - var den dermed erholdte moralitet hos nogle få hundrede bønder, desuagtet dyrekøbt *).

Anmelderen har selv ikke læst de slesvigholstenske prov. og tror heller ikke at behøve det, for at kunne gendrive en påstand så ubegrundet som den at kaffedrikken er et middel mod brændevinsdrikkeri. Derimod har han selv for flere end 20 år siden haft temmelig nøje kundskab til den danske bondes daglige husholdning. At kaffedrikken ikke dengang var så almindelig udbredt hos denne stand som nu for tiden, er vist. Vel drak også dengang bønderkoner og piger, hvis mænd og fædre vare rige, kaffe. Men ikke dagligt, og kaffe så man aldrig i den fattige bondes hus. Nu drikker husmænd og inderster, kort sagt alt hvad der kan krybe og gå, kaffe. Dog for det meste det kvindelige køn, for mændene var det dengang og er sikkert endnu, en medicin de ikke engang rigtig vidst at føre til munden. Brændevin var derimod, og er så endnu, mændenes og karlfolkets drik, og det er kun kvindens regimente over manden der hos bonden hist og her har formået ham til at drikke en kop med. Men aldrig bliver det hans livsdrik. Grunden er så simpel, så naturlig som muligt, for bonden, hærdet ved sit grove arbejde og idelige gang i luften, er af en ganske anden malm end andre mennesker **), og trænger til noget der kan rive i halsen. Hvem der ønsker nærmere og vidtløftere bekræftende bevis på disse fra erfaring af sand studium om bonden og hans atrråer hentede sætninger, ham ville vi henvise til den lærde, kundskabs- og erfaringsrige præst Jonges: nordsjællandske landalmues karakteristik etc., og når man havde læst dem, så ville man vel have betænkt sig på at fortælle os sådanne ubegrundede paradokser som de at kaffedrikken er middel mod brændevinsdrik.  Han har studeret bonden, hans karakter, hans sædvaner etc. og skildret ham med så livagtige farver at enhver der har mindste kundskab til bondestand - og kun den tale med - må sande hvad han siger, og kender overalt naturmennesket i portrættet. Hele verden over er bonden den samme som følge af hans fælles beskæftigelser. Kun med de modifikationer som sted og tro frembringer.

Det ligger desuden så soleklart i bondens stilling som bonde, i hans beskæftigelse, i hans idelige færden, i hans daglige fravær fra sit hus, så i marken, så i byen, så på rejser etc. etc. at han aldrig er i stand til at kunne vente på kaffekedlen eller være til stede når den damper på bordet. Det var kun vanen der skulle lænke han til dens afgudsdyrkelse. Han kan ikke komme i denne uforstyrrede vane, og han gør intet offer for den. Hans flaske kan han allevegne have med, og han har den med, om behøves eller han søger til kipperne der kan erstatte ham savnet. Kvinderne er hele tiden hjemme, og besøg i byerne har givet dem smag på en drik de nu hjemme holder sig skadesløs ved for den nydelse mændene har i brændevinen. Men herved er så lidt bondens brændevinspimpen standset, hos hvem den yndes, for det er langt fra ikke mængden at denne husdjævel nu har tillige hos kvindekønnet fået en vakker makker i kaffedrikken, og forskellen er kun den at da der før ofredes blot til en afgud, så ofres der nu til to, og såvel husmoderen som husfaderen arbejder nu hånd i hånd med hinanden til ødelæggelsen, hver på sin vej.

Om bondens brændevinspimpen går der i øvrigt nok langt større ry end sagen i sig selv fortjener, for når undtages de som ligger købstæderne nær og især København, så kender anmelderen hele godser og sogne hvor man slet ikke kan sige at bonden er forfalden til fylderi. Af en enkelt bondes hengivenhed til drik over tørsten, vil man dog vej ikke være så urimelig at dømme hele standen? Bondestanden, eller dem man regner til denne stand, udgør i Danmark som overalt, den talrigeste del af statens masse. Om man derfor ser en enkelt komme fra København med en perial, kan dog dette ikke fælde dommen over mængden ***). Det er heller ikke så. Ingen stand træffes der vist færre individer i med hensyn til dens tal, end bondestanden hvor det er blevet til vane inden døre at drikke for lyst. Langt mere er denne last udbredt i købstæderne blandt - jeg tør næsten sige - de fleste stænder. Men det er mere skjult, og der går derfor heller ikke det ry deraf. Handlingen bliver dog den samme, uagtet følgerne vist er værre i de andre stænder end hos bonden. For yderst sjældent er det at bonden om han end er fuld, derfor maltrakterer sin kone og sine børn, men dette er meget ofte tilfældet i andre stænder, og den opmærksomme iagttager vi lisær i store stæder desværre daglig herom kunne overbevise sig.

Som dette var skrevet, læste anmelderen med fornøjelse i avisen fra Randers, at en mand der efter flere års ophold på landet og bekendtskab med bondens huslige forfatning, stemmer overens med det her ytrede. Men han nægter ikke at det endnu mere krænkede ham ved samme lejlighed at oplyses om at denne frasende kaffelyst hos kvindekønnet i bondestanden havde avlet den forbrydelse at kone og børn bestjal manden for at tilfredsstille den. Desværre! så skammelig den er, så trolig er den tillige, og man ser deraf at man ofte henter årsagen til bondens trange kår på andre veje end dem de nærmest kunne og burde hentes fra. At såvel folkelærerne som den verdslige øvrighed her kunne virke til nytte, vil næppe kunne nægtes. Det kan heller aldrig siges og gentages for ofte hvor ødelæggende og fordærvelig såvel for staten som for borgerklasserne - såvel i stæderne som på landet - den luksus er der har udbredt sine grene vidt omkring til alle sider, og dræbt den tarveligheds- og vindskibelighedsånd der ene kan gøre dem til lykkelige, selvtilfredse og agtede mennesker. De rangler og bjælder der nu klinger dem så skønt i øret, det flitter der gør dem til tåber for den kloge, køber de dyrt og syndigt, ved at række deres afkom tiggerstaven og en forvendt levemåde til arvepart. Ve derfor den der ikke i både ord og gerningen vil hædre mænd der hæver sig over usselheder og onde vaner, og søge som sande menneskevenner at forplante den kraft hos sine svagere brødre som de selv ejer! Derfor held dig hæderværdige dannebrogsmand Nicolais med flere af dine agtværdige brødre, som havde indgået den rosværdige vedtægt, at bandlyse den pengefortærende, unyttige - ak! at jeg skal også nævne den forbryderske, vane at drikke kaffe.

Held! hver fødelandsven der på lignede veje søger at gavne samfundet, at gavne staten. Han tør, han kan, han bør nævnes patriot.

*) Vel er sandt at en svale gør ingen sommer, men til understøttelse for den overbevisning at hengivenhed for det klare ikke kan fordrives af kaffe, ikke engang af anden spiritus, anføres her at anmelderen har kendt en kaffeskænker i København der ikke alene drak sig ihjel i brændevin, men også hans søn døde, endnu unge, af dettes misbrug.

**) Allerede Platon siger: at da skaberen dannede bonden, æltede han jern i hans legemes masse. Republ. Lib. 3.

***) Hvem ville bryde staven over hele København og erklære en masse af mennesker på 100.000 for drikfældig, fordi man daglig kan se drengene gelejde snart et kvindemenneske, snart en mandsperson der har set for dybt i glasset? Ingen man kan nævne ædru.

(Politivennen No. 252, Løverdagen den 28de October 1820. Side 4073-4083)

Wilhelm Marstrand: En tyk avislæsende herre med sin kaffe (omkring 1870). Statens Museum for Kunst. Til fri brug.

Redacteurens Anmærkning.

Bogen der omtaltes, er Joachim Jonge:"Den nordsiellandske Landalmues Character, Skikke, Meninger og Sprog", 1798. Udgivet i Folk og minder fra Nordsjælland, årgang 61, 2006.

Skribentens påstand om en generel bondekultur, debatteres fx i Peter Henningsen: I sansernes vold (2006). Modernes tiders teori baserer sig imidlertid på kulturantropologiske studier, ikke på at bønder er født som bønder med specifikke karakteristika.

20 september 2015

Ønske i Hvælvingen.

Fleres opmærksomhed har allerede i lang tid været henvendt på slagterbutikken ved Hvælvingen ved Nikolaj Kirke uden for huset nr. 98, da man ikke alene ved at gå der forbi om dagen får sine klæder tilsølede af blodstænk, men om aftenen får sidepuf af nogle til pøbelklassen tilhørende personer som man møder i dette snævre. Det var derfor at ønske at denne butik måtte flyttes hen til et mere belejligt sted. For hvorledes skal husbeboerne nu kunne modtage det fornødne vinterbrændsel eller hvorledes vil man ved flyttetiden komme afsted med ind- og udflytning af møbler og bohave. For ikke at tale om at i en ulykkelig ildebrand ville det være aldeles umuligt at få noget reddet.

(Politivennen No. 251, Løverdagen den 21de October 1820. Side 4068-4069)

Ønske i Næstved.

På torvet i Næstved står en gammel butik som blev hensat der dengang provideringskommissionen solgte provisioner til byens indbyggere. Denne butik bruges nu blot af ejeren til deri at henlægge skrammel og som et slags pakhus. Men da den både vansirer torvet og betager en del beboere af den tilstødende gade der går ud til Ramsherred, udsigten, ønskede man at ejeren ville flytte den til et sted hvor den ikke stod i vejen.

(Politivennen No. 251, Løverdagen den 21de October 1820. Side 4066)

Farlige huller på Slotspladsen.

Da de lygtepæle som stod langs med det gamle plankeværk på slotspladsen mellem Holmens Bro og den såkaldte Løngangsport bag slotsbygningen, forrige vinter blev borttaget, blev de store huller som derved opstod i stenbroen, udfyldt med murgrus, hvilket der var grund til at antage blot var en midlertidig foranstaltning indtil manglen på en belejligere årstid kunne afhjælpes ved ordentlig brolægning. Denne er imidlertid ikke sket, og nogle af hullerne er nu af nogle alens vide og så dybe at man deri synker i til knæene. Det synes derfor, og da megen passage netop falder over dette strøg af slotspladsen, at disse huller i hvis nærhed ingen lygter er eller kunne være, og som altså om aftenen heller ikke kan undgås, fortjene vedkommendes opmærksomhed

(Politivennen No. 251, Løverdagen den 21de October 1820. Side 4064-4065)

19 september 2015

En Bemærkning i Helsingøer.

Helsingør gader er såvel som Københavns, rene og ordentlige. Men man behøver ikke at have stor opmærksomhed for at se efterladenhed i sin fulde størrelse på dets torve, især Axeltorvet. Køberne må når torvet er fuldt af vogne, gå i hestemøg og gadeurenlighed midt op på benene, for ved den østre side af torvet ligger en mødding eller et såkaldt oplagssted af henimod 100 kvadratalens størrelse, og som er i midten så høj at bønderne når de nødsages som ofte er tilfældet at køre omkring for at vende, kan frygte for at vælte, det frembyder virkelig et ækelt udseende for rejsende, ligeledes for dem hvis vinduer vender ud til samme, og indbringer en ubehagelig lugt i værelserne når man nødsages til at åbne et vindue. Det var derfor at ønske at det blev overopsynsmanden pålagt at besørge urenligheden bortført og lade torvene feje rene to gangeugentligt, nemlig torvedagenes eftermiddag, hvilket er en sand nødvendighed.

(Politivennen No. 250, Løverdagen den 14de October 1820. Side 4054-4055).

En ringe Ting i Holmens Kirke.

At man for nyligt har savnet organist og vind i kirken, det hører indsenderen. Men mon der endnu ikke savnes en lille forbedring? Indsenderen tror derfor at indstille sit vink just på denne tid for at de respektive vedkommende så at sige kunne slå tre fluer med et smæk, eller gøre tingen af tillige på samme regning som organist og vind. Anmelderen har nemlig et par år besøgt denne kirke og fundet hvad han ønskede, nemlig: en ypperlig taler der forstår sandheden og meddeler den. Kun som sagt, en ting savnes. I begyndelsen troede jeg at det var de salmer som var antydet på tavlerne der skulle afsynges. Men jeg blev bedraget mere end en gang. Hver gang kirketiden var til ende, underrettede jeg derom, indtil jeg omsider fik tingen at vide. For der står nogle plakater inden for stoledørene som antyder det rigtige. Men da det nu af visse årsager aldrig har truffet indsenderen lod at komme ind i disse stole, så spørger jeg hvorfor skal jeg sammen med andre ikke vide de rigtige salmer? Vedkommende ville derfor gøre folk en tjeneste om de så at sige fulgte landevejen, for den kender alle. Biveje derimod kender kun en og anden. I andre kirker ser man alle de salmer som skal synges, antydede nok så kendelige som de i Holmens. Hvorfor skal da den for resten gode kirke som nu har både god organist og god vind, savne salmenumrene.

(Politivennen No. 250, Løverdagen den 14de October 1820. Side 4047-4048).

Slem Drenge-Uorden i Landemærket.

Fredag i forrige uge da jeg var til Guds bord i Rundekirke, og vi nærmede os alteret, blev der udenfor kirken i Landemærket på de afbrændte grunde en sådan tummel med stenkast og skrig af en del drenge som havde samlet sig der, at man tabte alle sine rolige tanker ved denne hellige handling. Kunne det ikke forebygges af gård- og husejerne til disse grunde ved at indhegne dem til gaden. Vel er det forbundet med omkostninger, men den danske borger opofrer gerne noget for at tilvejebringe ro.

(Politivennen No. 249, Løverdagen den 7de October 1820. Side 4039-4040).

18 september 2015

Styg Uorden ved Langebro.

Ved enden af Langebro ligefor grynmøllen har en mand ved navn Jacob Vægter sin butik hvorfra han med tilladelse sælger sulevarer til de i nærheden arbejdende mennesker af den ringeste klasse. Men med denne handel forbinder han vist nok uden tilladelse udsalg af øl og brændevin. Som en følge heraf sker det meget ofte, ja daglig at manden går således til gæstebud hos sig selv at man finder ham beskænket og i sådan tilstand at han overfalder enhver forbigående, han være af hvad stand det være vil, med grovhed og skældsord. Enhver som vil overbevise sig herom, behager blot at passere ham når hans paroxysmus kommer over ham, og dette indtræffer ikke sjældent. Man vil da få et begreb om hvorvidt et uopdragent menneske kan drive sin uartighed og grovhed, ja lære eder som kunne supplere det danske leksikon. At de i nærheden boende ikke er fri for hans malice, kan man vel tænke sig, og det er bekendt at han for hans opførsel af disse ha været anklaget for politiet og straffet. Men da han fremturer deri og enhver frygter for at anklage ham, for man kan vente at han efter udstået straf vil søge at hævne sig, ønsker man at lære et middel der kan bringe ham til tavshed.

(Politivennen No. 248, Løverdagen den 30te September 1820. Side 4020-4021).

Redacteurens Anmærkning.

Jacob vægter er også klaget over i Politivennen nr. 436, 1824. Her tog han til genmæle i Politivennen nr. 438, 1824.

Til Musikalske Academies Musikdirekteur & Søn.

Indsenderen er vist nok ikke den eneste af selskabet Musikalske Academis medlemmer som ønsker at selskabets musikdirektør hr. E. F...... ville vænne sig fra den uskik han i de foregående sæsoner har brugt, nemlig: når der i selskabet er spisning, da at være den første der ved de serverede bord vælger pladser, og dernæst at pladsere sin søn, en uopdragen dreng, øverst ved bordet ved sin side. Man vil imidlertid håbe, da hr. F......s søn enten allerede er eller også skal konfirmeres i dette efterår at han da selv må have så meget forstand (siden hans far mangler den) at indse hvor upassende det er at tage en plads der rimeligvis burde besættes af en af de andre direktøer; og drengen således som et for selskabet undvendigt inventarium, at vælge en af de nederste pladser, og endda være fornøjet at han tåles der.

(Politivennen No. 248, Løverdagen den 30te September 1820. Side 4004-4005).


Advarsel og Ønske til Jagtelskere.

Idet anmelderen i følge med en ven mandag formiddag den 18. september kom forbi gården nr. 62 på Købmagergade, hørte jeg at der i stueetagen løsnedes et skud som sønderslog ruderne i vinduerne, således at stumperne fløj mig om ørerne og en del af samme heftede sig fast i min hat. Ved at forhøre sig om årsagen, erfarede jeg følgende: Dagen i forvejen havde beboerne i stueetagen været på lagt og ved sin hjemkomst sat sin med rævehagl ladede bøsse bag kakkelovnen. En pige til hvis opsyn nogle børn var betroet, tager geværet og spøger dermed for at more borrnene. Ved denne lejlighed går skuddet af gennem vinduet, dog blev til lykke ingen beskadiget. Men da der kun sjeldent kan ventes sådan lykke i ulykker, så var det at ønske at jagtelskere hvoraf København i denne tid har mange, vlle afskyde deres geværer før de gik ind i staden, eller dersom de af økonomi vil spare på skuddet, da hensætter deresvåben på sådanne steder hvor ingen uvedkommende kan nærme sig dem.

(Politivennen No. 248, Løverdagen den 30te September 1820. Side 4003-4004. Fejlagtigt angivet til 3403-3404).

Paatrængenhed ved Prices Theater.

En besynderlig påtrængenhed for at afsætte sine varer bruger den mand som beværter på Prices Teaters 2. plads (jeg skriver 2. plads, for jeg ved ikke om det forholder sig således på de andre pladser), idet han sendte en dreng med en bakke der er forsynet med kager samt punch og snapse i glas, for med sådant at trænge sig igennem enhver række af siddende tilskuere og tilbyde disse sine forfriskninger. Hvor let er det ikke få sådan en dreng at vælte et glas på en dames eller kavalers klæder? Hvilket vist nok ikke sker sjældent, og da er det spørgsmål om værten betaler skade? Desuden ved vist enhver der vil nyde noget, at man imellem akterne kan få forfriskninger, og da synes det rimeligt at man søgte og nød sådant ved værtens dertil bestemte bord.

(Politivennen No. 248, Løverdagen den 30te September 1820. Side 4002-4003. Fejlagtigt angivet som 3403).

Brev fra Amager.

Hr. Udgiver!

Deres gavnvirkende blad Politivennen læser jeg ofte med fornøjelse, da jeg ser deraf at flere uordener som deri er påtalte, fjernes. Skulle De ikke ville fremkomme med et spørgsmål hvorfor landevejenes påfyldning besørges med så megen skødesløshed på Amager, især da der nok ikke er flere porte man passerer hvor der betales så mange bompenge som til Amager. For at køre en kvart mil må man betale frem og tilbage bompengene ved porten iberegnet, for et simpelt køretøj 36 sk. rbp. N.B. dette synes at være for meget efter indsenderen mening da såvel stenbroen til bommen på landevejen som landevejen er i særdeles dårlig forfatning, kan De virke til denne vejs forbedring ved Deres blad, da vil De gøre dem mange Amager forbundet.

(Politivennen No. 248, Løverdagen den 30te September 1820. Side 4001-4002)

17 september 2015

En scandaleus Scene i Hovedstadens Hovedkirke.

Indsenderen heraf var da stiftprovst Clausen i søndags prædikede i Runde Kirke øjenvidne til et optrin man mindst skulle vente sig i en kirke. En af kirkebetjentene (formodentlig en af graverne) en lille gammel person med en hvid paryk, den samme der om lørdagen formodentig kun lukker dem ind stole der går til skrifte, spillede her hovedrollen. Omtrent midt under prædikenen forføjede denne person sig hen til en stol hvori en mand og tre aldrende fruentimmer sad og tiltalte disse i en tone man almindelig kalder den skældende, og så højt at næsten den halve kirke nødvendig måtte glemme taleren og ene henvende sin opmærksomhed på ham. For et øjeblik forlod han dem, men kom snart tilbage og fordoblede sin iver. Hvad genstanden for han skælden egentlig var, kunne indsenderen ikke tydelig erfare, men ofte hørte jeg de ord: "I må vide at her er 3 gravere ved kirken", hvilket let kunne lede såvel indsenderen som flere på en for skænderen ikke fordelagtig formodning. Omsider forlod denne person dem med et bistert åsyn. Da prædikenen var endt, vendte han tilbage, gik ind i stolen og fortsatte sin irettesættelse. 

Det var ønskeligt om dette subjekt af en graver måtte af vedkommende blive tilbørligt tiltalt for en sådan opførsel der uanstændig i enhver forsamling bliver i kirken hvor andagt og ro skulle herske, højst forargelig og oprørende. Og endnu mere bliver den det når den endog hidrører fra selve kirkebetjentene hvem det nok påhviler at holde over ro og orden under den offentlige gudstjeneste.

(Politivennen No. 247, Løverdagen den 23de September 1820. Side 3997-3999)

Bekendtgørelse.

Hvad indsenderen af det stykke i Politivennen nr. 247 som har til overskrift: "en scandaleus Scene i Hovedstadens Hovedkirke", ikke uden grund har påtalt, er blevet den pågældende kirkebetjent på tilbørlig måde foreholdt til advarsel for fremtiden

(Politivennen No. 248, Løverdagen den 30te September 1820. Side 4023).

Redacteurens Anmærkning.

Henrik Georg Clausen (1759-1840) var tilhænger af rationalistisk teologi. Han var siden 1797 tilknyttet Frue Kirke i København. Da denne var ødelagt under bombardementet i 1807, virkede han i Trinitatis Kirke. Fra 1818 kom han i modvind, og bl.a. ragede han uklar med Grundtvig. 

En lille Uorden i Holmens Kirke.

Søndag eftermiddag måtte menigheden vente temmelig længe inden orglet lod sig høre. Og da det endelig faldt ind, faldt det fejl ind, og måtte igen for en stund standse. Formodentlig har det enten manglet organist eller vind. Ret godt var det derfor om såvel organist som vind, da de begge er lige nødvendige, ville til behørig tid være til stede.

(Politivennen No. 247, Løverdagen den 23de September 1820. Side 3997)

Om Spærring af Roeskilde Domkirke paa Markedsdagene.

Før har det altid været skik at Roskilde Domkirke stod åben på markedsdagene, og det var da enhver tilladt at betræde dette hellige sted der tillige er et skønt oldtidsmonument og et herligt minde om vor fortids kraft og vælde. Men nu er dette ikke længere tilfældet, i det mindste var det det ikke sidste markedsdag. For kirken holdtes bestandig lukket og adgang blev kun tilladt de der henvendte sig til vedkommende for imod sædvanlig betaling at få kirken seværdigheder at se.

Anmelderen sammen med flere hundrede mennesker stod længe på kirkegården og ventede på at kirken skulde blive åbnet, men forgæves. Klokken var dog over 10 - for før bør man efter Holbergs mening ikke forulejlige nogen klokker - og graverkarlen havde allerede fået sig, hvad man kalder en seis eller en pisk. Kede af den lange venten forlod man kirken, gik et ærinde i byen og kom atter tilbage. Men skønt klokkeren da var kommet og stod ved døren med nøglerne i hånden, blev den dog ikke åbnet. Han svarede tværtimod på fleres gentagne anmodning om at indlades: "Nej, nu lukker jeg slet ikke op."

Om denne gode mand heri handlede på egen hånd eller efter ordre, vides ikke. Men desuagtet tror jeg dog at turde mene at når vedkommende tillader kirkebetjentene at tage betaling for at forevise kirkens seværdigheder, bør sidstnævnte også være forpligtet til at forevise disse til enhver tid når den bestemte betaling derfor tilbydes, og ikke efter forgodtbefindende lade den rejsende vente indtil det falder dem belejligt.

Dog dette gælder i parentes kun når man mod betaling vil bese de kirkens seværdigheder der ikke ligger åbenlyst til skue, såsom de åbne begravelser under kirken, altertavle osv., men man mener at kirken således som den er åben under gudstjenesten, bør stå åben på markedsdagene og at enhver som vil tage den i øjesyn, ikke bør formenes adgang. Hvem vil vel nægte at blandt de flere tusinder som på en markedsdag kommer til Roskilde, jo kan findes nogle som berørt af synet af al den velsignelse jorden i år har tildelt dens dyrkere, eller bevægede ved tanken om forsynets faderlige styrelse, ønsker af et oprigtigt hjerte at frembære deres inderligste tak til den Algode i dette hans helligede tempel. Bør dette da være tillukket for sådanne *)

Men er det en sandhed at være ædle konge såvel som regeringens vise mænd der har landets vel for øje, må ønske at sådanne tanker og følelser måtte mere  og mere opvækkes og blive almindelige, så er det vist ikke deres vilje at man tillader sig en utidig spærring af et sted hvor sådanne tanker, følelser og gode forsætter just kunne fødes og fremspire.

Man håber derfor at kirken må stå åben både på markedsdagene og til enhver tid når en ellers usædvanlig mængde mennesker skulle indfinde sig i Roskilde. Men skulle dette håb, imod forventning ikke opfyldes og adgang til kirken være forbundet med en slags finansoperation, så fremsættes et forslag som man tror kunne være nyttigt. Man udsætter på sådanne dage en blok, eller bækkener for kirkens dør hvor 2 af stadens mest agtede borgere måtte påtage sig tilsyn med at enhver som vil gå ind i kirken, betaler en frivillig gave der dog ikke måtte være ringere end 4 sk. pr. person. På de 2 markedsdage vil man da indsamle en ikke ubetydelig sum der burde tilfalde kirken eller komme byens fattige til gode. Og da man ikke agter at beskære kirkebetjentenes indkomster, kunne det som før være dem tilladt for betaling at forevise de øvrige af kirkens seværdigheder som ikke ligger så åbenlyst til skue for enhver der betræder kirken. Dog kunne man ønske at de i sådant tilfælde ville gå frem efter en ordentlig plan ved at benytte hr. kancelliråd Behrmanns ypperlige beskrivelse over kirken; for nu ville nogle mene at forevisningen går alt for hurtigt, så at man så at sige jager den over med en harefod eller vedkommende, kede af den idelige gentagelse, undertiden springer noget over. 

*) I de katolske lande står kirkerne åbne og man finder til alle tider mennesker som der holder deres andagt. Det samme er tilfældet med muselmændenes moskeer. I anmelderens ungdom eller for henved 30 år siden, har han ofte selv i hovedstadens kirker set mange eksempler på sådan andagt, og i virkeligheden ville det være et sørgeligt bevis på vor tids irreligiøsitet om denne aldeles ikke mere skulle finde sted. Desuden er vist nok ønsket at bese kirken hos mængden der kommer til Roskilde, en ikke ringe biårsag til deres rejse dertil. Hvor mange familiefædre finder ikke her ved at forevise deres børn kirken, rigeligt stof som han siden i ledige tider kan benytte til en gavnlig og lærerig underholdning for disse? Og nu den retskafne og ufordærvede landbo, hvor studser han ikke ved synet af denne kolossale bygning, hvor indelig ønsker han ikke at bese dens indre. Med hvilken ærbødighed vil han træde ind i den høje dom? Beskuelsen af før usete genstand vil overraske ham, vil opfylde hans barm med følelser der muligvis kunne give hans fremtids vandel en både for ham selv og hans medmennesker endnu gavnligere retning. Ja, hvem er den der med ligegyldighed eller kulde kan betræde dette sted eller forlade det uden i det mindste med taknemmelighed at mindes de fortjenester og dyder der pryder så mange af de hedenfarne danske konger som her hviler under det kolde marmor.

(Politivennen No. 247, Løverdagen den 23de September 1820. Side 3991-3997)

Om Opløb og store Stæder.

Det skændige uvæsen der viser sig ved voldelig overfald på rolige og fredelige undersåtters ejendom, må harme hver retsindig mand. Dersom en sammenløben pøbel gør regning på sin store, men uordentlige masse, da forregner den sig sikkert, og må naturligvis kræve hver brav mands løftede arm imod sig. For af alt regimente på jorden er dog vel pøbelregimentet det afskyeligste og nederdrægtigste. Til dettes undertrykkelse er unægtelig intet virksommere middel fra den offentlige autoritets side end at møde egenrådig vold med lovlig kraft på stedet. Disse pøbelskarer og drengeherrer der tror sig voksne til at udføre et gadeherredømme der gør indgreb i den offentlige ro, i den sikkerhed som enhver venter i en kultiveret stat på offentlig gade, følelig og drøjt vises på stedet at den optugtelse de mangler eller tror sig vokset fra, endnu er til stede. Intet kurerer den kåde, tøjlesløse og til dels ondskabsfulde pøbel bedre end tørre hug hvor der ikke lægges fingre imellem. Man bør slå til rette tid således at de pågældende kan føle, føle længe at det er alvor. For at kurere fra bunden af vil det ved sådanne lejligheder på ingen måde komme an på nogle arme og ben, for det almindeliges vel som her er spørgsmål om, er af langt højere betydning og vægt. At kaste vinduer ind og forvolde urostiftende opløb i en stor by, er et af de fejeste og nederdrægtigste skarnstykker anmelderen kender, og ved ingen straf for hård for udøveren, om end den til lovlig sikkerhed og orden autoriserede magt på stedet hængte vedkommende i lygtepælen.

At såkaldte velklædte folk af alle stænder og køn kan som til en forlystelse tillade sig at gå gade op og gade ned for at se og mætte deres nysgerrighed på sådanne uvaner og voldsomme overfald, er lige så meget at forundres over som at beklage. Heller ei bør den offentlige myndighed der må og skal foutineres, ske på kjole eller køn, men uden både persons- og kønsanseelse udøve deres lovlige kald og pigter. Ingen har ved sådanne lejligheder at beklage sig over det ham tilstødte, men må skrive det modtagne på de bevæggrundes regning der har forvoldt dem.

Disse store masser af det menneskelige køns udskud som alle hovedstæder er overlæsset med, hører der vist nok en stærk arm til at holde i tømme, når de først er i gæring. Men de er på ingen måde frygtelige, så længe de ikke har vigtig og indflydelsesrige støtter de kan holde sig til og opretholdes af. Ved mod og kraft er de hastig brudte, og rejses ikke mere. Slappelse og eftergivenhed er da kun styrkningsmidler for dem.

Den offentlige ro og sikkerhed der uden grund, blot af ondskab eller kådhed brydes er så oprørende hos hver retskaffen og veltænkende mand at den offentlige autoritet altid må regne på det overvægtige parti.

Men til denne offentlige understøttelse trænger sig anmelderen nogle bemærkninger på han ikke kan lade uberørte. I tider som nærværende er det uden tvivl ikke ligegyldigt  at lade gamle af vane gåede gode ordensindretninger igen træde i kraft. Hertil regner jeg at det hele personale af land- og sømagten bør som før rette sig efter tappenstreg og vagtskud. Hvorfor denne gode subordinationsindretning er efterladt, er mig ubekendt. Men at den er gavnlig, rigtig og i flere end en henseende nødvendig i store stæder er jeg overbevist om. Det er langt fra anmelderen at jeg lader mindste mistanke om uorden fra disse side gælde i opløbstilfælde, men så meget er vist at de forøger stimlen, at de bidrager til at dække de skyldige, og gør det vanskeligere for autoriteterne at skelne og kende hvem disse er. Det samme er tilfældet med de nyhedsgridske fruentimmer af alle klasser, og derfor bør skørtet ikke fri dem for et dygtigt rap hvor det træffer på. De har der intet at gøre og må tåle lidt for at få deres allevegne fremstikkende nysgerrighed tilfredsstillet. - Dog! man bør i fremtiden ikke alene vente, men kræve som samfundspligt hos en dannet nation at enhver af hvad køn, stand eller alder han end er, vil bidrage til at befæste selskabets indvortes ro og vise dette ved at sky steder som pøbel og urostiftere har valgt til tumleplads, for der ville i modsat tilfælde let klæbe en skadelig mistanke på deres sindelag som de i så fald ene kunne tilskrive sig selv og vanskelig aftvætte.

Overskriftens andet indhold: store stæder, egner sig ikke udførlig på dette sted at afhandles. Men løselig vil anmelderen kun berøre det synspunkt hvorfra jeg betragter disse. Jeg anser dem som hovedkilderne til alle staters forfald, og er så langt fra at agte den stat for stor og lykkelig som brovter af den største menneskemasse samlet på et sted, at jeg snarere tror derfra at udlede den første kilde til dens fald. I det mindste hjemler historien mig ret. Det kommer til visse ikke an på hvor stort et tal af mennesker der indesluttes inden for en bys mure for at udgøre dens hæder og vel, men hvilke mennesker det er. Jo større tal af mennesker en by opviser, jo vissere er man på at under dette tal udgør bærmen det største. Man nævner hvilken stad man vil, og man skal finde denne sandhed bekræftet. Det er altså klart at storheden herved falder sammen. De mange ørkesløse og alene tærende kræfter som opdynges i store stæder, er således en fordærvelse for det hele. At arbejde disse imod, at fordele dem og derved tvinge dem til gavn for sig selv og staten, var lige så ønskeligt som tilrådeligt. Mest bemærkelsesværdigt synes sammenhobningen og overlæsningen af mennesker på et sted at vise sine skadelige følger i de mindre stater hvor så at sige hele staten er indesluttet i en stor stad. Heraf rejser sig for den store stad mangehånde ulemper, som fx levnedsmidlernes og alle øvrige fornødenheders fordyrelse, ligesom de mindre købstæders så betydelige aftagen og hendøen uden tvivl står dermed i nøje forbindelse. Heraf den uhyre fattigskat som den vindskibelige må yde på det at den lade kan leve. Det er langt mere end beklageligt når den stræbsomme og ærekære husfar med en stor familie skal tvinges af sit redelige erhverv at afgive den skærv han ikke kan miste for sine egne, for dermed at bringe enten ubesindigheden eller ladheden et offer. Der er intet bedre middel til fattigvæsenets afskaffelse end det: at der ingen fattige må findes. Det vil sige: krøblingen, den aldrende og syge skal være berettigede til at finde understøttelse af menneskeligheden, men ikke den karske og sunde der med hele lemmer og arbejdsførhed aftvinger staten sin underholdning uden anden grund end den han er fattig. Arbejde bør staten skaffe en sådan, men erstatte sit ophold skal han. For dette er den eneste måde at tvinge ladheden på. Til afværgelse af den overhåndtagende masse af fattige i de store stæder ville det især være hensigtsmæssigt og nødvendigt at indskrænke så usle næringsveje som disse: med 1 tønde øl og 1 anker brændevin at indgå en ægteskabelig forbindelse *) der om få år leverer staten en hel rede fuld af børn tilligemed forældrene. Hvorledes kælderfamilier der har lidt eller intet at leve af, have forøget sig navnlig i København på de sidste tyve til tredive år, vil mange vist mindes. Herfra skriver sig især oplaget for fattigvæsnet. Herfra i påkommende tilfælde den rivende strøm af mennesker der som man siger, vil fiske i rørte vande fordi den store hob intet har at tabe. Når til disse klynger sig den store svær af håndværksdrenge hvis tøjlesløshed på de senere årgange også mærkbart synes at overskride den magt og myndighed som deres mestre og husbonder bør have over dem, så foranlediger sådant vist nok at et politi i en stor stad må have kraft for at virke. Til at befæste denne kraft synes det middel som i dette blad forrige år foreslog og som senere i en tysk stad også blev i lignende tilfælde gjort til politianordning at være særdeles anvendeligt. Dette bestod nemlig i at enhver husfar og håndværksmester strengt blev pålagt at være ansvarlig for sine drenge når opløb skete. Heraf fulgte at man ikke således kunne forstyrres i sin ro og husfred af drengekådhed og ondskab som sket er. For alle drenge som fandtes ved opløb enten deltagende deri eller opholdende sig derved, skulle pågribes og vedkommende husbond, far eller mester stå til ansvar **).

Måtte i disse vink findes noget der kunne anses for nyttigt og anvendeligt, for at hindre optrin der er så forargelige og upassende for kultiverede samfund og hvorunder ondskab, lyst til at bryde den indvortes fred, eller hvad andre hensigter skjuler sig, så ville det være ønskeligt at et statsklogt hoved ville drøfte en materie der synes nærmere at trænge til geniets hjælp, end hvad der hypotetisk vil foregå på jorden om nogle hundrede år - eller aldrig. Efter anmelderens individuelle og uforgribelige mening ville undersøgelser om det nærværende bringe et gavnligere udbytte og rigere renter end hint og være aldeles på sted og tid, eftersom det tidspunkt vi leve og færdes i, ikke kan være udtømt for nyttige genstand der egner sig tænkernes granskning og bistand af råd.

*) De ægteskabelige forbindelsers lethed for almindelig mand turde mulig have en rigtigere og alvorlige side at betragtes fra, end den gavn de bringer folkeformerelsen. For at lade vellysten tilfredsstile sin trang på vindskibelighedens bekostning, er næppe en vinding for nogen stat. Man skal ikke lette overbefolkningen i store byer, men så meget muligt arbejde hen imod hvor den ikke synlig er produktiv og gavnlig. Den vil blive stor nok alligevel.

**) At håndværksdrenge skal findes i store flokke på gaderne kl. 9-10-11 ja senere, synes aldeles stridende mod god hustugt og orden. Heraf også den liderlighed som allerede følger den unge alder ikke alene i fagter og ord, men i veneriske tilfælde der ikke er så sjældne blandt læredrenge.

(Politivennen No. 246, Løverdagen den 16de September 1820. Side 3967-3977)

16 september 2015

Ønske, Confirmationen angaaende.

Ved denne højtidelige handling finder en uskik sted som vist enhver retsindig ønsker afskaffet, og denne er at flere tillader sig at stå op på bænkede i stolene. Måden på hvilken dette kan forekommes, må man overlade til vedkommende kirkers foresatte, dog kan det ikke lades ubemærket at forsamlingen ved sådanne lejligheder næppe ville være så talrige, når derom ikke i forvejen skete bekendtgørelse i Adresseavisen. Kunne det ikke være tilstrækkeligt når menigheden fra prædikestolen søndag før konfirmationen derom fik den fornødne efterretning?

(Politivennen No. 245, Løverdagen den 9de September 1820. Side 3966)

Noget i Anledning af den saameget omtalte Næringsløshed blandt Almueclassen.

Vor tid genlyder desværre af retfærdige klager over mangel på fortjeneste, især på rede penge, fra den højeste til den laveste, og de kunne og bør dog vist nok kun være klager over mangel på nyttig beskæftigelse. Handel og skibsfart standser, velstand aftager, alle fornødenheder indskrænkes og beklippes, de samme munde går mens de samme hænder hviler. Under sådanne auspicier måtte det slå anmelderen med forundring at der så vidt han skønner, 1-1½ mil udenfor København hersker total mangel på arbejdsfolk til årets rige høst. De fleste landmænd her klager over at de næsten ikke kan opveje arbejdere med penge. De forudser skælvende at de al anvendt møje uagtet, ville enten se deres halve grøde fordærvet af ugunstige vejrligt, eller falde af på marken. Anmelderen kender flere landmænd som sender bud til byen om aftenen, og tidligt sender vogne ind for at hente soldater og andre arbejdsfolk. Som betaler disse med 2 til 3 mark daglig foruden kosten. Kører dem ind igen om aftenen, der ikke tør blive natten over, og således forkorter sig arbejdstiden, men dog næppe kunne få disse eller andre igen. Hvad er da årsagen til at København vrimler af dagdrivere uden dovenskab og ufornøjelighed? Hvilket følende menneske må det ikke fortryde når han fra al den velsignelse Gud har udbredt over landet, fra alt det glade håb, markernes herlige syn skænker, træder ind ad stadens porte og her iagttaget mange af arbejdsklassens armod og elendighed, overvældes af klager og tiggerier; mens han ser at den samme ørkesløshed som her volder så megen jammer, også hist må fremkalde nøden i stedet for at begge kunne afhjælpe hinanden. Vel kan ikke enhver straks tage del i de landets sysler som kræver større færdighed og håndelag. Men husbønderne ville sikkert være overbærende og gøre dyd af nødvendigheden. De fleste høstarbejder kræver oftere mange, end længe øvede hænder. Anmelderen fremsætter dette efter sin kundskab til sagen. Tilstanden længere ud i landet kender han ikke, og overlader gerne til en kyndigeres bedømmelse om det der er og kan være bedre. Kun ville jeg sige dette, lige så meget til opmuntring for den arbejdende masse, især vore raske opvakte landsoldater som for at vække opmærksomhed og deltagelse i tingen, da der for mig selv, mit i min utilfredshed, ligger noget trøstende i tanken at fædrelandet mangler hænder til at samle sine rigdomme. 

(Politivennen No. 245, Løverdagen den 9de September 1820. Side 3963-3966)

Bekjendtgørelser.

1) I anledning af den i Politivennen nr. 239 indførte advarsel til den kåde skomager der red ind på en wienervogn og med sin ridepisk slog de deri siddende fruentimmer, tilkendegives herved: at nævnte skomager har været indkaldt for Københavns Politiret og er der med vidner overbevist om overfald og sandheden af den mod ham indgivne klage. Men da han for retten genkaldte de af ham i Politivennen nr. 240 under titel: spørgende svar fra den såkaldte kåde skomager, fremsatte grove og ubesindige udtryk, deklarerede derhos at han ikke engang kendte det selskab som var i vognen og i øvrigt fortrød sin ubetænksomme fremgangsmåde, så har man efter hans ønske, frafaldet sagen og forliget den mod at han betaler 5 Rbd. sølv mulkt til politikassen.

((Politivennen No. 244, Løverdagen den 2den September 1820, side 3948-3949)

Affæren startede i Politivennen nr. 236.

Om Brændehugning paa Gaden.

Med rædsel må fruentimmer, børn og enhver der ikke er rask til fods, betragte brændehuggerne når han over nakken svinger øksen med en brændeklods som let kan ramme en nær- især bagvedstående, muligvis endog flyve af klodsen i det øjeblik den flækkes, fare hen på benene af de forbigående; et uheld som vist ofte er indtruffet. Også spærres passagen mange gange ved denne saven og hugning foruden at de omkringfarende savspåner og splinter er farlige for de forbigåendes øjne og ansigter. Skulle det altså ikke være muligt, til brug for dem ikke har tilstrækkeligt gårdsrum, at indrette en almindelig save- og huggeplads i nærheden af de steder hvor det meste brændesalg sker, således som i Vartov finder sted med det brænde fattigvæsnet udleverer til familier?

(Politivennen No. 244, Løverdagen den 2den September 1820, side 3945-3946)

15 september 2015

Ønske i Anledning af Bænkene paa Terrasserne i Friederiksberghauge.

Disse bænke er malet så forsvarlig godt at man undertiden, især efter regnvejr, uagtet bænkene allerede er tørre, får sine klæder ganske pudrede på enkelte steder, hvilket var tilfældet med anmelderen søndag den 20. august d. å. Da dette formentlig skyldes at de er malet med den økonomiske vandfarve, tager man sig den frihed at gøre vedkommende opmærksom på denne for publikum skadelige økonomi, og at fremsætte det ønske at de i fremtiden måtte blive malet med oliefarve.

(Politivennen No. 243, Løverdagen den 26de August 1820, side 3932-3933)

Om Jordefærd paa Landet.

For kort tid siden fulgte indsenderen en gammel agtet bonde til jorden. Ligtoget passerede omtrent 1 mil, nemlig fra en af Avedøre udflyttergårde ved Kalvebod Strand til Glostrup Kirke. Byens unge mænd og karle (20 til 24) bar liget hele vejen, hvilket foranledige det spørgsmål: Hvorfor blev det ikke kørt? Og derpå blev svaret: Fordi det var en gammel skik som vist ingen forandrede! Skønt liget blev båret med megen orden, så fik den afsjælede olding dog adskillige - endelig de sidste - men ufølelige stød derved at kisten på grund af vejens ujævnhed bevægedes til alle sider.

I dårligt føre om vinteren samt på sommerens hede dage må en sådan byrde - om ikke altid 1 mil - være særdeles tung og sikkert i flere henseender ufordragelig for vedkommende, (man forestiller dig at liget lugter, flyder m.m.) men endnu værre for de efterladte er, at lade liget bære, da dette medfører en betydelig og måske alt for trykkende udgift i disse for bonden almindelig bekendte, meget trykkende tider. For de som indfinder sig for at bære liget, skal efter sædvane have forskellig drikke i overflod, ikke blot forinden liget føres til jorden, på vejen med liget, men endog samme aften. Og søndagen efter gives atter 1 tønde øl til karlene. Foruden dette anmærkes endvidere at der ved at bære liget kunne afstedkommes ulykker, hvilket flere gange var tilfældet med den her omtalte jordefærd, fx at heste for vogne der kom liget i møde, blev sky for den del personer som omgav liget.

Med hensyn til foranførte har indsenderen anset det for pligt at bringe disse linjer til respektive vedkommendes opmærksomhed, for om deraf findes anledning til den formentlig rimelige befaling: at når lig på landet føres til jorden, det da køres. Muligt at enhver by eller sogn kunne endog anskaffe en simpel ligvogn, hvilket ville være besparende og medføre en bedre orden. 

(Politivennen No. 243, Løverdagen den 26de August 1820, side 3930-3932)

Smukt ser det ud ved Kalvebod Strand, oktober 1862 på Godfred Christensens (1845-1928) maleri. Men det er vel ikke lige stedet at bære en kiste fra udflyttergård til Glostrup Kirke. Det kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Et Ønske i Anledning af Poppelpilene paa Jagtveien.

Skønt det nu vel ikke er den årstid at træerne rettelig beskæres, var det dog meget ønskeligt om i det mindste de poppelpil hvormed den del af Jagtvejen der fører fra Runddelen ved Assistenskirkegården til Falkoner Alle er beplantet, kunne blive beskåret på den indre side, ligesom sådant årligt er sket på den side af træerne der vender mod kørevejen og derved alle de grene blive borttagne der ved deres nedhængen ulejliger enhver der følger fodstien langs med grøften.

(Politivennen No. 243, Løverdagen den 26de August 1820, side 3930)

En lumpen Streg i Hirschholm.

(Indsendt)

Da et selskab hvoriblandt 3 personer til hest, på deres rejse til København, kom gennem Hørsholm, blev de overslået med kald der kom ud af et vindue på et hus i nærheden af postgården. Det lod til at være en hel murskefuld kalk der i skadefro hensigt blev nedkastet. To af de rejsende fik deres tøj ganske ødelagt af kalken som man ved æder sig ind i klædet og fjerne kuløren. Da man ville efterspore gerningsmanden, var han borte, og som rejsende kunne man ikke opholde sig længe. Der blev da intet andet for selskabet tilbage end at bekendtgøre det passerede for at bygherren eller vedkommende kunne give den ondskabsfulde og skadefro person en alvorlig irettesættelse.

(Politivennen No. 243, Løverdagen den 26de August 1820, side 3929)

Ønske paa Esplanaden.

Det ved toldbodløbet på esplanaden beliggende lokum er så opfyldt med skarn, ikke alene på lokummet selv, men også i dets omgivelser at det ikke alene forårsager væmmelse, men fordærver klæderne når det benyttes. Det er derfor meget ønskeligt om vedkommende ville sørge for at det blev renset, ligesom også om det var muligt at udfinde en indretning hvorved sådant svineri kunne forebygges.

(Politivennen No. 243, Løverdagen den 26de August 1820, side 3927-3928)

Begiering til General- Vei-Commissionen om nogle statsnyttige Arbeider af denne, eller Tilladelse for Jorddyrkere ved Hovedlandeveien selv at udføre disse.

Med samme særdeles højagtelse for vejvæsnets bestyrere som er ytret i Politivennen nr. 236 af 8. juli forener indsenderen af dette en anden begæring, der skønt mindre iøjnefaldende for uindviede, dog er farlig og kan have følger; man beder derfor at ræk- eller bolværker ved søer, stenkister, store fordybninger etc. ved hovedlandevejen blev sat. Kan vejvæsnet ikke som gerne troes overkomme alt nødvendigt, var det sikkert godt og i overensstemmelse med det offentliges vel hvis vejvæsnets bestyrere tillod private og gavnelystne hvis jorder eller ejendomme støder til landevejene at sætte gærder eller lignende ved sådanne farlige steder når den fri passage ikke derved led. At vejvæsnet ikke lider dette, er bekendt. Men hvad derimod han haves, indses ikke. For at de underordnede vejbetjente på egen regning skulle tillade sig at oprive hegn således sat i offentlig velgørende hensigt, vil man nødig tro, da hvis en sådan lyst til at kommandere fandtes hos disse - og det tvivles der ikke på - menes at magten til sådant burde mangle dem. 

Et eksempel til bevis at sådant sker, med eller uden højere ordre, anføres her.

Ved Roskilde Kro har vejvæsnet ved en sådan som før nævnt farlig fordybning ved et vandløb der går under landevejen, sat et bolværk på 70 til 80 alen ved den sydlige side af landevejen. Ved den modsatte side er derimod intet sat, skønt denne side også har et meget farligt sted hvor flere kraftløse mennesker skal være nedtromlede og først ved forbikommendes hjælp igen hjulpet op. Da ejeren af Roskilde Kro, løjtnant Hansen erfarede dette, lod han på kanten af den dybe skråning til landevejen sætte et risgærde som nogenlunde kunne erstatte manglen af et rækværk, og således forebygge ulykke. En rejsende som ofte passerer denne vej og som gerne bruger sine øjne og mund til fornødenhed, har erfaret dette. Men senere da han atter rejste denne vej, lagde han mærke til at nævnte gærde var rykket op og kastet indenfor på mandens jord. Ved erkyndigelsen om årsagen hertil hos kroens gårdskarle svarede disse: "at nogle karle som stod i vejvæsnets tjeneste på vejpikørens befaling havde fjernet gærdet skønt løjtnant Hansen dog allerede før havde bedt pikøren ikke at tage sig den dristighed ilde op med at dette gærde var sat, da det ene og alene var opsat i en velgørende hensigt i hvilken han håbede det kunne stå indtil generalkommissionen afløste gærdet med ræk- eller bolværk". Denne bøn til pikøren ser man har været frugtesløs.

Da vejvæsnets iver endog går så vidt at den landmand hvis jorder støder til landevejen ikke engang tør åbne for vandet i landevejsgrøften når hans jords skadelige vand skal ledes igennem denne, meget mindre vover af samme grøft fra bunden at opkaste et spademål jord til sin plantning uden at han først ved underdanigst ansøgning til kommissionen har erhvervet sig sådan tilladelse, så vil man nødig tro at denne hårde forfaring mod landets nyttige og stræbsomme jorddyrkere kommer fra andre end vejvæsnet laveste betjente, ligesom man håber hvis det er tilfældet, at dette vink til sådan utidig kommandes afskaffelse vil være kommissionen særdeles velkommen.

Landmanden må absolut åbne for sin lods skadelige vand; i samme øjeblik dets løb stemmer, har han ingenlunde tid først ved ansøgning hertil at søge tilladelse, da hans vinter- eller vårsæd i så fald ville gå i løbet. Det samme er tilfældet med grøfterensning når sådant er nødvendigt ved landevejsgrøften som løber langs hans jord. Man ser også sjældent eller aldrig at vejvæsnet bruger jorden af landevejsgrøfterne til landevejen, men derimod ofte at jorden fra vejens rabatter bortkøres som overflødig og unyttig - det er derfor så meget mere ubegribeligt at vejvæsnet vil lægge således bånd for landmanden at denne ikke må oprense landevejsgrøfter som støder til hans jord, efter tid og evne, uden vejvæsnets specielle tilladelse. Hvis det tillades en uindviet at tænke over denne genstand, er det hans uforgribelige mening at vejvæsnet hvert for- eller efterår for dets egen regning burde lade opgrave landevejsgrøfterne som ikke alleneste ved de mangfoldige til landevejen stødende jorder ville være af uberegnelige følger, og velgørende til skadelig vands afledning, men endvidere meget ville bidrage til vedligeholdelsen af vejene og disses fasthed, hvilket sker ved at grøfterne ved siden altid holdes vel rensede, så at kun ubetydeligt vand kunne stå i samme, da vejen som sagt herved bliver mere kompakt, ikke så hastigt flyder ud som når grøften står fuld af vand der intet afløb har. 

Kan vejkommissionen som meldt ikke overkomme at sætte disse ræk- eller bolværker eller årligt lade grøfterne ved hovedlandevejene oprense, burde kommissionen formentlig ingenlunde forbyde den driftige landmand at udføre sådant for sin egen jord, og for sine egne penge, ikke for mandens skyld; men for sagens og dens vigtigheds skyld for staden, undtagen der gives overvejende grunde som indsenderen ikke kender, men skulle sådanne findes, er man overbevist om at disse offentligt af vedkommende vil blive fremført, til beroligelse for en stor del statsborgere som hertil synes at have adkomst.

(Politivennen No. 243, Løverdagen den 26de August 1820, side 3919-3925)

Uorden i Charlottenlunds Skov.

Uagtet det er anordnet at ingen vogne må blive holdende i Charlottenlund Skov undtagen på de dertil anvist pladser, finder det dog jævnligt sted at ved skovløberhuset ved den såkaldte blinde port ud til Jægersborg eller Bernstorffs Alle, flere vogne holder langs med de til folks bekvemmelighed opsatte borde og bænke, imellem hvilke og vognene kun bliver en smal gang. For nævnte sted kan næppe antages at være bestemt for vogne at holde på, især da lidt længere inde i skoven er en mere passende plads dertil med lægter har været indhegnet. Og da denne uskik både er ubehagelig for dem der ved bordene nyder forfriskninger, og farlig især for børn, så tør man håbe at vedkommende alvorligt vil indskærpe skovløberen ikke at tillade at vogne holder på nævnte sted.

(Politivennen No. 242, Løverdagen den 19de August 1820, side 3913-3914)

Ditto.

Indsenderen heraf var søndag aften den 13. dennes i Charlottenlund Skov for i sin families kreds at nyde denne skønne skovs behageligheder på en lige så fortryllende aften. Men da mængden af mennesker vedblivende opholdt os ved teltene og musikken, og man ikke uden at generes kunne gå frem og tilbage i den spadserende hob, fandt jeg det mere passende at gå dybere ind i skoven hvortil jeg med familie begav mig, men blev meget bestyrtet og forundret ved at se en kusk køre ind i den for gående folk bestemte gang der er mellem vognene i den såkaldte runddel uden at man ved tilråb kunne formå ham til at trække sig tilbage, især da han blev opmuntret af en del lige så rå kuske, og gangen var så snæver og fuld af mennesker så man ikke uden med stor møje kunne trænge sig ind iblandt de holdende vogne som man dog måtte ty til for at undgå den for øjet overhængende fare.

For at en sådan egenrådig adfærd ikke oftere skal finde sted, hvis følger kunne blive sørgelige, anmoder man vedkommende om at se sådanne farlige uordener afværget for fremtiden, især på sådanne helligdage som vejret indbyder folk til i klassevis at besøge det yndige Charlottenlund.

(Politivennen No. 242, Løverdagen den 19de August 1820, side 3914-3915)

Utilladelig Forprang paa Trækul.

Uagtet der er både politi og vægtere på Kultorvet, går der dog bestandig en kulpranger ved navn Peder Berthelsen og opkøber næsten alle de trækul her kommer på torvet; man kan endog se ham udenfor porten stoppe bønderne og aftale med dem om læsset. Han følger da med til de steder hvor han ved der behøves kul som han er underrettet om i forvejen, og hvad han så kan få mere end hvad han har aftalt med bonden, er hans profit. Almindelig har han 2 til 2 rigsbankdaler, og undertiden endog mere på sådant et læs kul; måske lige så meget som bonden tjener, der ofte har kørt 4 til 5 mil med det. At han længe har drevet denne handel, er kendt nok. Det var derfor ønskeligt at politiet ville forbyde denne ulovlige handel som skadelig både for den der sælger og den der køber. Jeg har ladet mig sige at det går lige sådan med tørv og brænde. Men derom er jeg ikke overbevist.

(Politivennen No. 242, Løverdagen den 19de August 1820, side 3912-3913)

14 september 2015

To slette Kirke- eller Sogneveie paa Landet.

For nogle dage siden gjorde indsenderen en lille landlig rejse til Frederiksborg og dens omegn for at besøge nogle gode venner. Ved denne lejlighed kom jeg til at forny gammelt bekendtskab med to dårlige kirke- eller sogneveje, nemlig den fra Slagslunde til Hanløse, og den fra Kirke Værløse til Farum. Jeg fandt til min store forundring at ingen af disse veje var i de 5 til 6 år siden jeg passerede dem bleven sat i stand, og at de begge især den sidste (fra Kirke Værløse til Farum) var så fuld af huller og slag at man endog ved højlys dag hvert øjeblik stod i fare for at vælte. Og dette var nu midt om sommeren. Hvor afskyelig, hvor næsten ufremkommelig må den ikke være ved den mørke vintertid. Men hvad kan da være årsagen til at en vej som præster på embedes vegne hver søndag må og skal passere, er af mangel på behørig reparation, ofte således at han ikke uden øjensynlig fare kan passere den? Skal den måske være et eksempel på den åndelige vej til livet der også afmales som besværlig og trang? men så vidt man ved er denne dog hverken skiden eller fuld af huller, hvorpå hin fatale kirkevej har så stor overflødighed. Eller skal nu da de blodige forfølgelser (den undtagen hvor opbragte forfattere snerte hverandre til blodet) for århundreder siden er ophørte, præsten være den eneste der må belave sig på at fortjene martyrkronen ved at brække sin hals på en afskyelig kirkevej. Sandelig at en mand der i en lang række af år har levet og virket for det gode; for sit embedes tarv og sin menigheds opbyggelse, en mand hvis navn står hæderligt blandt fædrelandets udmærkede taleres, og elskeligt og kært i alle Guds hjerter der kender ham; at oldingen Kampmann skal hver helligdag han besøger sit annex, være udsat for at vælte; at han skal bestige vognen med den ikke ubegrundede frygt som en lemlæstet krøbling måske igen at bringes tilbage, dette er dog virkelig så oprørende at det må vække rimelig uvilje og harme hos enhver der ikke er ganske ligegyldig ved andre menneskers, endsige ved venners skæbne. Hvem det for resten er som har med disse veje og deres istandsættelse at bestille, ved indsenderen ikke. Men at han anser det for en hel rigtig pligt for disse vedkommende snarest muligt at lade en så afskyelig og så længe forsømt vej blive forbedret; og at jeg tror det at være uforsvarligt om denne pligt længere opsættes. Dette erklærer jeg herved offentligt og skal om forlanges, nærmere vedstå og erklære det under mit navn.

(Politivennen No. 241, Løverdagen den 12te August 1820, side 3897-3899)

Bekiendtgiørelser.

2) Med fornøjelse meldes at der nu er opsat bænke i de små alleer udenfor Vesterport til bekvemmelighed for fodgængere og især for gamle og svage der ikke formår at gå en lang vej for at indånde den friske luft. Man nærer derfor det håb at vedkommendes godhed også vil strække sig til alleen udenfor Nørreport samt i den ny anlagte skønne spadseregang på Gammel Kongevej langs St. Jørgens Sø hvor de vandrende ville finde et behageligt hvilested nær ved søen.

(Politivennen No. 240, Løverdagen den 5te August 1820, side 3880)

En Bemærkning paa Assistents-Kirkegaarden

Afdøde Henrich Ladiges gravminde på Assistenskirkegården er endnu ikke af hans universalarvinger istandsat, skønt den efter hvad man kan se, trænger til udbedring. Den har nu stået uden mindste tilsyn i 15 år og bogstaverne er næsten alle borte så at man snart ikke vil kunne se over hvem mindet er sat.

(Politivennen No. 240, Løverdagen den 5te August 1820, side 3880)

Mon der er tale om sukkerraffinadør Henrik Ladige?

Begiering til Vandcommissionen.

At vandposten på Christianshavn i Overgaden oven Vandet lige overfor Store Søndervoldstræde i længere tid har været i en meget mådelig tilstand, men nu især på det seneste aldeles ubrugelig fordi pumpestangen som går indvendig, er aldeles itubrækket, er det for den del af nabolagets beboere som skulle benytte samme, en lige så bekendt sandhed som det må være for vandvæsnets vedkommende uvitterligt. Og da denne mangel er for de omkringboende som intet vand har i gårdene, særdeles mærkbart, såvel som ikke mindre farlig i tilfælde af ildebrand, så bedes at den så snart ske kan må blive afhjulpet.

(Politivennen No. 240, Løverdagen den 5te August 1820, side 3879-3880)

Om Uhret paa Reformert Kirke.

Da uret i den Reformerte Kirke sidste vinter og denne sommer har alle de fejl et ur kan have, nemlig: at det til dels viser galt, til dels går urigtigt og endelig i hele nætter og dage står ganske stille, så var det at ønske såfremt det ikke kan blive sat i tilbørlig stand, at skiven aldeles blev borttaget og klokken befriet for hammer, ligesom den er det for knebel, for ellers er og bliver det et sandt 1. aprilsnummer, især for de familier der bor i nærheden, hvoriblandt just indsenderen heraf befinder sig.

(Politivennen No. 240, Løverdagen den 5te August 1820, side 3879)

13 september 2015

Igjentagen Ønske fra Christianshavn i Politievennen No. 216 d. A.

Dette bestod i at Prinsessegade der helt igennem er fuld af huller og meget slet, måtte blive omlagt eller udbedret. Men især at det stykke af Dronningensgade fra Børnehustorvet ned til St. Annægade måtte blive omlagt, da samme mere ligner en forhullet landevej end en gade, og vil når de mørke aftener kommer, være farlig at passere, især for personer der er svage til fods. Der findes store sten rent opkørte, og ingen fortorve eller ordentlige rendestene gives på nogen af siderne. Dette bringes herved på ny i erindring, og man håber at vedkommende vil i denne sommer råde bod på det.

(Politivennen No. 239, Løverdagen den 29de Julii 1820, side 3865-3867).